Ulcinj w Czarnogórze – tam zachód miesza się z orientem

Witam Was w Czarnogórze!

Niedawno mieliście okazję czytać o wyprawie Bałkańskie Rewolucje (TUTAJ), a także o pierwszym przystanku, czyli Makarskiej (TUTAJ), a dziś zabieram Was do Ulcinja w Czarnogórze! 🙂

Przeglądam wpisy na blogach o tej małej czarnogórskiej miejscowości i nie dowierzam – wszędzie wszyscy piszą, że Ulcinj nie zachwyca, że rozczarowuje. Przed wyjazdem również słyszałam opinie, że to dziura, że kto by tam chciał jechać. A ja byłam zauroczona tym małym magicznym miasteczkiem, gdzie zachód miesza się z orientem, tworząc niesamowitą mieszankę kulturową. Mała zatoczka z nadmorską promenadą, ruiny starego miasta i minaret, z którego słychać muzułmańskie nawoływania – wszystko to pochłonęło mnie na tyle, że chciałabym spędzić tam więcej czasu i wybrać się na fajnie, spokojne wakacje, takie bez hałasu, lekko po sezonie. Bo niewątpliwie to sezon zaburza najbardziej wrażenie o uroczej małej miejscowości jaką jest Ulcinj 🙂

Minaret w Ulcinj

Ulcinj – trochę faktów

Ulcinj to najdalej wysunięte na południe miasto i gmina miejska Czarnogóry, leżąca bezpośrednio nad Adriatykiem, w pobliżu granicy z Albanią. Ta niedaleka odległość od Albanii, powoduje, że większość mieszkańców Ulcinja to Albańczycy (ok. 70%). Ulcinj jest obecnie po Budvie najchętniej odwiedzanym kurortem w Czarnogórze, głównie przez Czarnogórców, Albańczyków, Rosjan i oczywiście Polaków. Dodatkowym atutem miasta jest starówka wysunięta w głąb morza, licząca ponad dwa tysiące lat. Turystów przyciąga do Ulcinja orientalna atmosfera miasta, jego multietniczność i oczywiście plaże!

Panorama Ulcinj wieczorową porą
Ulcinj - widok na stare miasto
Widok na stare miasto

Ulcinj – plaże

W Ulcinj olbrzymim atutem jest rozległa piaszczyta plaża zwana Velika Plaza (Wielka Plaża) o długości 13 km, co czyni ją najdłuższą plażą w Czarnogórze. I tu mogę powiedzieć, że faktycznie jakoś bardzo mnie nie zachwyciła, szczerze mówiąc moje skojarzenie z nią było mniej więcej takie: bardzo, bardzo marna podróbka Playa Jandia z Fuerteventury 😀 (swoją drogą jak nie widzieliście jej to zajrzyjcie TUTAJ) . Do tej plaży z centrum Ulcinj dojeżdżają busiki za kilka euro.

Ulcinj - Velika Plaza/Wielka Plaża
Velika Plaza/Wielka Plaża

Ulcinj - Velika plaza

Drugą znaną plażą jest Mala Plaza (Mała Plaża), czyli miejska plaża o długości 700 m., położona przy samej promenadzie, blisko starówki i większości atrakcji miasta.

Ulcinj - Mala Plaza
Mala Plaza

Mala Plaza Ulcinj

Około 350 m na południe od Małej Plaży znajduje się plaża nudystów znana pod nazwą Ženska plaža. Na plażę prawo wstępu mają tylko kobiety. Wstęp jest płatny 1,50 Euro. Ženska plaža jest plażą kamienistą. Położona jest w małej skalistej zatoce. Na samej plaży znajduje się źródło wody leczniczej, którą terapeuci polecają kobietom, które cierpią na bezpłodność oraz różne inne choroby.

zenska plaza

Stare miasto Ulcinj

Ta najstarsza część miasta założona została już przez starożytnych Greków, a przez kolejne epoki była sukcesywnie rozbudowywana. Swoją zabudowę ze stromymi i wąskimi kamiennymi uliczkami oraz licznymi budynkami, Stare Miasto zachowało od czasów średniowiecznych, jeszcze przed pojawieniem się Turków, przez co całość tworzy unikalną i jednolitą konstrukcję, z panującymi stylami romańskim, gotyckim i renesansowym. Starówka Ulcinja mocno ucierpiała w trakcie trzęsienia ziemi w 1979 roku, przez co proces odbudowy i rekonstrukcji nadal trwa, w porównaniu z innymi czarnogórskimi miastami. Ale już teraz można m.in. zobaczyć dawny kościół przerobiony przez Turków na meczet, czworoboczną wieżę obronną, dawny targ niewolników, turecką fontannę, wysokie mury obronne czy leżące w centrum dawne pałace, obecnie przerobione na drogie hotele i restauracje. Z tarasów widokowych Starego Miasta widać całą panoramę Ulcinja, z jego kolorowymi domkami, meczetami i Małą Plażą, piaszczystą i z reguły zawsze zatłoczoną, położoną naprzeciwko starówki.

Najciekawsze, że wśród wąskich uliczek starego miasta, żyją swoim życiem mieszkańcy Ulcinja…

Stare Miasto Ulcinj

Ulcinj

A po zachodzie słońca …

Zachód słońca w Ulcinj

Ktoś z Was był w Ulcinj? Szukam podobnym opinii, że jednak miasteczko nie takie straszne jak wszyscy twierdzą!

Jeśli macie ochotę wybrać się do Ulcinja lub inne zakątki Czarnogóry, to polecam wakacje z Biurem Podróży Oskar 🙂

25 thoughts on “Ulcinj w Czarnogórze – tam zachód miesza się z orientem

1. O matko, ależ tam malowniczo!
    Zdjęcia swoją drogą też przepiękne.
    W moich ostatnich podróżach odwiedziłam Turcję, Cypr. To także miejsca, gdzie przenikają się kultury. Ja lubię takie, często nieoczywiste i jakby niepasujące do siebie, sploty 🙂

2. Szczerze mówiąc, nie za bardzo nas zachwyciło na pierwszy rzut oka. Być może, gdy kiedyś tam dotrzemy, zmienimy zdanie. W ogóle coś czujemy, że dalej tu zaglądając będziemy miały wiele kierunków, w które będziemy chciały się udać.

3. Ależ tam pięknie! Czarnogóra to jeden z moich wymarzonych podróżniczych celów.

Dobrze, że nie dałaś się przekonać negatywnym opiniom. Mam wspomnienie tego typu, ale na trochę mniejszą skalę – pamiętam, gdy wybieraliśmy się z – jeszcze wtedy – narzeczonym do Kazimierza Dolnego. Znajomi się podśmiewali, że jedziemy do jakiejś kolonii emerytów, że nie ma tam co robić, że to straszna nuda. A my byliśmy oczarowani i do dziś kochamy to miejsce 🙂

4. Przepiękne widoki. Akurat ze znajomym wczoraj na temat Czarnogóry rozmawiałam, bo wyjeżdża jeszcze w tym tygodniu i chociaż to bardzo często niedoceniany przez nas kraj, to bardzo chętnie bym się wybrała i pozwiedzała. Tym bardziej po takich wizualnych wrażeniach, które mnie tutaj spotkały 🙂

5. Też czasami tak mam, że kompletnie nie zgadzam się z opiniami innych odnośnie (nie)atrakcyjności miejsca. Aczkolwiek w Czarnogórze jeszcze nie byłam, więc nie mogę Cię poprzeć.

6. Zakochałam się. Pięknie. To kolejne miejsce, które PRZEZ WAS muszę odwiedzić. Nie pokazujcie więcej takich cudowności, błagam, bo mi życia na te podróże nie wystarczy.

7. Każde miejsce warto odwiedzić samemu i zweryfikować opinie 🙂
    Patrząc na zdjęcia muszę stwierdzić, że to naprawdę piękne miejsce – bardzo lubię takie klimatyczne miasteczka 🙂

8. Byliśmy w Czarnogórze 3 lata temu, ale o Ulcinj nie zahaczyliśmy. Wygląda pięknie na Waszych zdjęciach! Jeśli w tym roku uda nam się zrealizować Albanię, to może w drodze powrotnej uda nam się tam zatrzymać na kilka dni 😉

9. Byliśmy parę lat temu z małżem – na początku trochę szok, bo wszędzie brudno (Albania przecież blisko..) i to nie że jakieś tam śmieci na ulicy, ale normalnie budynki śmierdziały moczem, katastrofa 🙂 Ale po 3 dniach chyba się przyzwyczailiśmy 😉 Generalnie cały wyjazd spędzamy teraz bardzo miło – poznaliśmy niesamowitych ludzi (polecam nocować u Pashy – fantastyczny człowiek!) i różne ciekawe zakątki, o których nie pisze się w portalach turystycznych. Wbrew pozorom, Ulcinj ma wiele do zaoferowania

10. Jak miło usłyszeć pozytywne opinie o tym miejscu. Będę tam już za tydzień. Mam nadzieję, że mnie również miło zaskoczy 🙂 A może macie jakieś fajne porady na temat tego miasta: dobre knajpki, fajne miejsca do zobaczenia? Pozdrawiam!

1. Ale zazdraszczam ! 🙂 Niestety w Ulcinju byłam niecałe dwie doby więc niewiele jestem w stanie więcej powiedzieć na temat tego miejsca, poza tym, że mnie niesamowicie urzekło. Czekam na Twoją relację z niecierpliwością! 🙂