Ejlat na weekend – informacje, ceny, atrakcje, plaże

Zdarza się Wam kiedyś kupić bilety lotnicze pod wpływem impulsu (i oczywiście ceny)? Mi się zdarza 😉 Izrael nigdy nie był na liście podróżniczych marzeń, nigdy nawet nie zastanawiałam się nad odwiedzeniem tego kraju. Jednak skoro Ryanair kusi tak niskimi cenami i do Izraela można uciec przed naszą zimą to dlaczego, by nie spróbować i wybrać się do Ejlat na weekend? 🙂 Jednak po szybkim zakupie biletów złapałam się za głowę z przerażenia co to za szalony kierunek padł ofiarą moich pomysłów. Tym wpisem chciałam rozwiać kilka mitów krążących w internecie na temat wyjazdu do Izraela i chociaż (aż wstyd się przyznać) nie ruszyłam się poza Ejlat to myślę, że co nieco jestem w stanie powiedzieć o tym kierunku.

Ejlat na weekend – czy w ogóle warto?

Ejlat jest najdalej położonym na południe miastem Izraela, jest też jedynym izraelskim miastem portowym nad Morzem Czerwonym. Jest to również popularny izraelski kurort wypoczynkowy z plażami o łącznej długości 10 km. Położenie jest również ciekawe ze względu na bliskość dwóch granic tzn. egipskiej (przejście graniczne w Tabie) oraz jordańskiej (przejście graniczne w Akabie). Bliskość Egiptu powoduje, że nadciągają tutaj turyści kochający podwodny świat, gdyż warto tutaj wybrać się na snurkowanie i podziwianie rafy koralowej.

ejlat na weekend

Sam Ejlat wygląda dość komicznie, dla mnie to typowa mieszanka różnych kultur, z jednej strony widać, że chciałby stać się europejskim kurortem, a z drugiej jest dość sztuczny i tandetny. Kilka olbrzymich hoteli nad brzegiem morza, atrakcje głównie dla rosyjskich turystów, a co więcej marina przypominająca tą w Dubaju. Tylko jak się temu bliżej przyjrzeć – mi osobiście bardziej przypominał bułgarskie Złote Piaski niż ekskluzywny Dubaj 🙂

Mimo wszystko pomysł na weekend w Ejlat jest dobrą opcją na wypad i zrelaksowanie się, a co więcej oderwanie od zimy w Polsce. Jak już wspomniałam, nie ruszyliśmy się nigdzie poza Ejlat, gdyż skupiliśmy się na odpoczynku, próbowaniu izraelskich smaków i plażowaniu. I była to świetna opcja. Część osób lecących z nami udała się do Petry w Jordanii i zauważyłam, że to dość popularne rozwiązanie.

Plaże w Ejlacie

Plaża przy kurortach hotelowych

Wzdłuż kurortów ciągnie się pasmo zagospodarowanych i ładnych plaż.

Mosh Beach i Dekel Beach

Idąc około 15 min w kierunku egipskiej granicy trafimy na fajne plaże Mosh Beach i Dekel Beach. Znajduje się tu zagospodarowany teren z leżakami, miejscami do wypoczynku oraz przy każdej z plaż jest knajpa (ta przy plaży Mosh serwuje bardzo smaczne jedzenie).

Plaża Coral Beach Nature Reserve

Jeśli ktoś marzy o nurkowaniu to warto wybrać tą plażę, choć urokiem nie kusi, a i wejście jest płatne ok 30 NIS/os.

Plaża Dolphin Reef

Z kolei jeśli ktoś chce popływać z delfinami to właśnie na tej plaży ma taką okazję. Ja niestety tego nie czuję – delfiny, które nie są na wolności niestety mnie przerażają.

Plaża przy granicy z Egiptem

Przy samej granicy z Egiptem znajduje się bezpłatna plaża z rafą koralową. Dojazd z centrum Ejlatu to 4,2 NIS.

Jak dojechać do Ejlatu z lotniska Ovda

Przeczesałam internet przed wyjazdem w poszukiwaniu informacji o transporcie z lotniska Ovda do Ejlatu i z powrotem. Internety wspominają coś o shuttle busie, który można zarezerwować online, jednak ja osobiście polecam sprawdzoną przez nas linię 282 na trasie Ovda-Ejlat-Ovda. Autobusy linii 282 są zsynchronizowane z godzinami przylotów i odlotów, co oznacza, że po przylocie autobus czeka już na lotnisku, a na trasie Ejlat-Ovda odjeżdża na ok. 3,5h przed planowanym odlotem. Rozkład jazdy można sprawdzić tutaj: KLIK. Trasa autobusu wygląda następująco: Lotnisko Ovda-Ejlat Dworzec Autobusowy-Przejście graniczne Taba-Ejlat Dworzec Autobusowy-Lotnisko Ovda. Warto wsiąść na przystanku wcześniejszym niż Dworzec Autobusowy, aby bez stresu mieć miejsce (mimo, że często podjeżdża więcej niż jeden autobus). Zwłaszcza, że autobus objeżdża całe hotelowe centrum Ejlatu. My wsiadaliśmy na przystanku Mall Ha-Yam Shopping Center.

Koszt przejazdu: 21,5 NIS w 1 stronę/os.

Kontrola na lotnisku Ovda w Izraelu

O kontrolach na lotnisku w Izraelu krążą niemal legendy. Można naczytać się, że niektórzy siedzą na lotnisku po kilka godzin, są przesłuchiwani itd itp. Jak wyglądała w rzeczywistości kontrola na lotnisku Ovda? Po przylocie i przy kontroli paszportowej padło kilka pytań typu: czy jesteśmy pierwszy raz w Izraelu, na ile dni przylecieliśmy, gdzie się zamierzamy zatrzymać, co zamierzamy robić, czy znamy kogoś w Izraelu. Trwało to może 3 minuty 🙂 Przy wylocie uśmiechnięta pani powiedziała, że zada nam kilka pytań i zaczęła rzucać pytania w stylu: jak długo byliśmy w Izraelu, czy wyjeżdżaliśmy poza Izrael, co robiliśmy, kto pakował nasz bagaż i gdzie (serio :)), czy mamy jakieś niebezpieczne przedmioty. Jeśli ktoś nie potrafił dogadać się po angielsku to pani miała karteczkę z tymi pytaniami po polsku 😉 Przy kontroli bagażu nawet nie poproszono o wyciągnięcie płynów, wszyscy się uśmiechali, inny celnik pytał z uśmiechem czy wrócimy i jak nam się podobało.

Dodam jeszcze, że nikt nie pytał o pieczątkę Emiratów. Wiem, że chodzą takie mity po internecie, że może być problem z wjazdem do Izraela jeśli ktoś był w Emiratach, więc rozwiewam te plotki.

Wizę izraelską otrzymaliśmy na osobnej karteczce więc również bez śladu w paszporcie na przyszłość 🙂

Ceny w Izraelu (Ejlacie)

Kolejny temat, z którym zderzyłam się przed wylotem. Wszędzie krzyczą, że w Izraelu jest drogo, że Ejlat i tak jest jedną z tańszych miejscowości, że zakup biletów to pestka przy cenach na miejscu. No ok, przyznam, tanio nie jest. Powiem więcej – jeśli porównujemy do cen w Tajlandii to jest strasznie drogo, ale… porównując do europejskich państw np. Hiszpanii, Portugalii, a nawet Grecji to bym tak bardzo nie przesadzała. Ba! W Chorwacji kupowałam w sklepie piwo za 12 zł 😉

Przybliżone ceny:

woda w markecie: ok 5-7 NIS/1,5 l
woda w knajpie: ok 8 NIS/0,5 l
piwo w markecie: ok 7 NIS
hummus w markecie: ok 5-7 NIS
shawarma w picie przy głównej promenadzie: 44 NIS, na talerzu (duża porcja): 55 NIS
falafel w tortilli przy głównej promenadzie: 35 NIS, na talerzu (duża porcja): 45 NIS
drink w barze przy plaży: 45 NIS
leżak na plaży: 12 NIS
bilet na przejazd Ejlat-przejście Taba: 4,2 NIS

Kurs: 1 NIS = ok 1 zł

I teraz odpowiedzcie sobie tak szczerze 🙂 Pizza we Włoszech to koszt ok 12 euro, zwykły obiad w Grecji ok 10 euro, u nas może trochę taniej, ale… np. nie uwierzę, że kawy za 17 zł nigdy nie kupiliście. Niestety nie trafiliśmy do knajp, które były polecane na forach, ponieważ w szabat były zamknięte. Ale np knajpa 9 Beach przy samej plaży serwuje naprawdę dobre jedzenie, podobnie jak restauracja na Mosh Beach. Co do marketów wystarczy wyjść trochę poza centrum lub skręcić w boczną uliczkę i już jest zdecydowanie taniej. Podsumowując: może tanio super nie jest, ale za to w przyjemnych warunkach i uważam, że ceny są do przełknięcia 🙂

ejlat na weekend

Największym wydatkiem może być jednak hotel – my zarezerwowaliśmy Comfort Hotel Eilat na booking za ok 900 zł/ 3 noce ze śniadaniem. Lokalizacja super – przy samym Dworcu Autobusowym i ok 15 min na plaże.

Pogoda w Izraelu w listopadzie

Podobno w Izraelu tylko kilka dni w roku jest deszczowych, więc musieliśmy mieć ogromnego pecha, gdyż trafiliśmy na 2 dni deszczowe spośród 4 dni naszego pobytu. Poza tym pogoda wspaniała, nawet podczas deszczu ok 20 stopni i krótki rękawek. Z kolei jak już wyszło słońce na dobre to termometry pokazywały ponad 25 stopni. Taki listopad w Izraelu to można lubić dlatego tym bardziej polecam Ejlat na weekend 🙂